Okt. ´19 Recensie Joker

“When you bring me out, can you introduce me as Joker?”

Eindelijk heeft de Joker, Batman’s grootste aartsvijand die bestempeld is als de meest indrukwekkende en populaire schurk van DC Comics, zijn standalone solo-film! In deze film genaamd Joker (ja, zonder ‘The’..), kruipt acteur Joaquin Phoenix, over wiens voornaam men zich nog wel eens afvraagt hoe de uitspraak luid, in de huid van deze geschminkte psychopaat. De acteur is van alle markten thuis, in 2018 speelde hij nog Jesus in de film Mary Magdalene! In de film Suicide Squad zagen we nog acteur/zanger Jared Leto een iets wat teleurstellende Joker neerzetten. De meest bekende Jokers zijn toch wel Jack Nicholson (Batman 1989) en Heath Ledger, die in The Dark Knight (2008) de lat wel heel erg hoog legde! Na Ledger had bijna niemand het meer over de Joker van Nicholson. Phoenix slaagt er in een gelijkwaardige Joker neer te zetten zoals Ledger deed en hij doet met deze rol een mooi eerbetoon aan zijn overleden vriend.

Joker

Het vergt ook heel wat van de acteurs om zich goed te kunnen inleven in de rol van deze psychopaat. Joaquin Phoenix heeft er in ieder geval heel wat voedsel voor moeten laten staan om de nodige kilo’s kwijt te raken, wat voor hem als veganist misschien makkelijker te doen was dan bijvoorbeeld voor een groot vleeseter. Volgens de geruchten zou Heath Ledger zich psychologisch helemaal hebben laten uitlichten ter voorbereiding, wat weer leidde tot slaapproblemen. De pillen die hij vervolgens is gaan slikken zijn hem uiteindelijk fataal geworden. Hij stierf 2008 op 28 jarige leeftijd, nog voordat The Dark Knight in première ging. Was dit niet gebeurd dan had de afsluiter van The Dark Knight trilogie er waarschijnlijk heel anders uitgezien en had Jared Leto waarschijnlijk de rol nooit gekregen.

“Knock, knock..”

Nu in 2019 is deze manisch gestoorde stripschurk weer helemaal terug op het witte doek! De trailer van Joker zag er al erg veelbelovend uit. De critici vermeld dat Phoenix als Joker nog verknipter oogt dan zijn voorgangers, op dat gebied zet ik hem liever gelijk met Ledger. Deze film van Philips geeft je een kijkje in het leven/hoofd van Arthur Fleck, een rare kwast uit Gotham City, die met zijn gebreken niet past binnen de normen van de maatschappij. Overdag verdiend hij zijn geld als clown en s ‘avonds probeert hij door te breken als stand-up comedian. Hij ontdekt echter dat het een harde wereld is en wordt eerder uitgelachen dan toegelachen. Ook zijn verleden met Batman/The Wayne’s komt aan bod. Phoenix heeft al veel lof ontvangen voor zijn rol. In Venetië ging de film in augustus al in première en sleepte het op het filmfestival daar de belangrijke prijs genaamd de Gouden Leeuw al binnen. Phoenix wordt ook al ‘getipt’ een grote kans te hebben om een Oscar te winnen. Heath Ledger won destijds ook een Oscar dus mocht Phoenix er ook een in de wacht slepen, betekend dat dat twee acteurs een Oscar krijgen voor de vertolking van dezelfde rol, iets wat maar zelden voorkomt! Iets wat Robert De Niro (die ook een rol heeft in deze film) overigens als enige gelukt is voor zijn rol in The Godfather II.

“Send in the clowns..”

Met Joker en Pennywise in IT: Chapter Two, zijn de horrorclowns weer helemaal terug in de bioscopen! Al zijn deze clowns wel een stuk angstaanjagender dan de typische kinder- en carnavalsclowns, dankzij films zoals deze kijkt men af en toe toch anders tegen deze geschminkte entertainers aan. Naast kinderen en tieners zijn er ook veel volwassenen die last hebben van een clown fobie, waar de horrorclowns in films een groot aandeel in hebben. Ik kan me nog herinneren dat het clownachtige popje op het fietsje uit de Saw films me destijds behoorlijk de stuipen op het lijf bezorgde! Ach ja, zolang je de realiteit en de verbeelding maar uit elkaar kan blijven houden (wat Arthur in deze film niet echt lukt..) is er niets aan de hand lijkt me. Qua stijl en filmmuziek vind ik Joker goed in het straatje van Nolan’s The Dark Knight trilogie passen, maar wie Tim Burton‘s Batman films, met name Batman Returns ook hoog in het rijtje heeft staan kan ik Joker ook zeker aanraden.

Volgend jaar krijgt Harley Quinn, Leto’s Joker ex-partner in crime haar eigen film. Maar in 2021 komt DC met een film genaamd The Batman met Robert Pattinson (Twilight/Harry Potter) als de nieuwe Batman en waarin waarschijnlijk Jeremy Irons ook weer zal terugkeren als Alfred. Volgens de geruchten gaan we hierin de riool-schurk The Penguin ook terugzien. Zoals misschien wel duidelijk was maakt Joker geen deel uit van de DC Extended Universe, dus dat maakt de kans klein dat we Joaquin Phoenix’s anti-hero & Batman in een zelfde film zullen gaan zien. Hoewel, zeg nooit nooit! Gezien het wereldwijde succes van Joker zou ik als ik DC was, hem nog niet meteen goodbye-wuiven..

Nicole Maessen

Writer, blogger