Jan. '20 Recensie Dolittle

Zet Robert Downey Jr. tussen de wilde dieren, voeg een dosis humor toe en een gouden combinatie is gecreëerd! Dat moet de regisseur van The Voyage of Doctor Dolittle (Stephen Gaghan) ook gedacht hebben. Slimme zet want Downey Jr. heeft een grote fan base en een echte fan (zoals ik) zal geen film van hem overslaan! Zeg je Dr. Dolittle, dan komen er waarschijnlijk gelijk beelden binnen van de humoristische Eddy Murphy, wie de rol in verschillende films vertolkt heeft. Nu is het Robert Downey Jr. die in de rol van Dolittle, de dokter die met dieren kan communiceren, mag kruipen. Robert is uiteraard vooral bekend als Tony Stark uit de Iron Man/Avengers reeks van Marvel Studios, een rol die hem echt op het lijf geschreven is. Maar ook als detective Sherlock Holmes bewees hij dat hij een acteur met de hoofdletter A te noemen is.

In Dolittle neemt de Avengers acteur een Marvel collega met zich mee: Tom Holland, de huidige Spiderman in de MCU. In Dolittle heeft hij ook een dierlijke rol maar als allemansvriend Jip de hond, mag hij gelukkig wel vier poten inleveren. Ook heeft Bohemian Rhapsody acteur Rami Malek een rol in deze film, namelijk Gorilla Chee-Chee. De vrouwelijke rollen in deze film worden vertolkt door (onder andere) Emma Thompson en Selena Gomez.

Als je Robert Downey Jr. volgt op social media heb je vast wel wat promotie voor Dolittle gezien. Nog voor de kerst kregen zijn fans alvast een humoristisch filmpje voorgeschoteld, namelijk een filmpje waarin de dieren zogenaamd auditie deden. Er werden verschillende bestaande films bij gepakt, zo zag je onder andere de tijger Barry (Ralph Fiennes) brullen als een dinosaurus uit Jurassic Park. Even later zegt ie: “Put me in the movie or it’s Downey for dessert..” In een toetje had ik toen geen zin, wel kreeg ik meteen zin om deze film te zien!

Maar ook werd je door de trailer vanaf de eerste seconde meegenomen naar de avontuurlijke en de iets wat sprookjesachtige wereld van Dolittle. De film is geproduceerd door de makers van de Disney’s Alice in Wonderland & Maleficent en dat zie je er ook zeker in terug. Dolittle speelt zich af in het Victoriaanse tijdperk en is gebaseerd op de gelijknamige kinderboekenreeks (waarvan het dit jaar 100 jaar geleden is dat de eerste uitkwam). De versie met Eddy Murphy week qua tijdperk, verhaal en personages heel erg af van de boeken en de eerdere verfilmingen. De eigenzinnige Dr. John Dolittle, neergezet door Downey Jr. met iets wat trekjes van typetjes die o.a. terug te vinden zijn op de C.V. van Johnny Depp, heeft het liefst enkel dieren om zich heen. Hij wordt vanwege een ernstige ziekte van de jonge koningin Victoria met spoed opgeroepen. Samen met zijn trouwe papegaai Poly en leerling (Harry Collett) gaat hij de avontuurlijke zoektocht aan om een uiterst zeldzaam geneesmiddel voor de koningin te vinden. De rest van de crew bestaat o.a. uit een ijsbeer en een struisvogel die continue in strijd liggen, een eekhoorn met snode plannen en een gekke eend. Kortom: een grote beestenboel!

In de Nederlandse versie hoor je onder andere de stemmen van Fedja van Huêt, Eddy Zoey en Pip Pellens. Met een kijkwijzer van 6+ is Dolittle een echte familiefilm. Hoewel Dolittle zijn dierenbende werkelijk overal mee naar toe neemt, zullen de bioscoop bezoekers de huisdieren toch thuis moeten laten. Wordt je blij van dieren en heb je zin in een film vol humor? Dan wordt een bezoekje naar Dolittle met de hele familie gegarandeerd berengezellig!

Gaan we binnenkort nog meer Robert Downey Jr. zien? Ja, zeker! We zullen hem minimaal nog een keer gaan zien als Tony Stark in de Black Widow film die in april uit komt. Maar ook staat er in 2021 een derde Sherlock Holmes film op de planning!

Nicole Maessen

Writer, blogger