apr. ´19 Recensie Dumbo

Dumbo, het schattige baby olifantje met de grote oren. Wie kent hem nu niet?

Dumbo

De Live Action films van Disney zijn zeer in trek. Na ‘The Jungle Book’ en o.a. ‘Beauty And The Beast’, mag nu ook Dumbo op het witte doek gaan schitteren, of beter gezegd: vliegen. Deze versie van Dumbo kunnen we eigenlijk geen remake noemen want met een uitgebreidere verhaallijn en nieuwe personages zoals Holt (Colin Farrell) en zijn kinderen, krijgt Dumbo een modern jasje. Om je geheugen op te frissen: De originele Dumbo had pratende (en zingende roze) olifanten, een ooievaar die de kleintjes kwam brengen en Timmy de muis die Dumbo wel even in een ster zou gaan veranderen. Ik kan me voorstellen dat dat er in een Live Action film dat zich in een circus omgeving met mensen afspeelt, heel ongeloofwaardig uit zou hebben gezien. Dumbo is immers geen film dat zich afspeelt in de wilde natuur zoals ‘The Jungle Book’ of ‘The Lion King’, hoewel er wel degelijk verwijzingen naar het origineel aanwezig zijn. De regie van Dumbo was in handen van Tim Burton en van hem zijn we voornamelijk fantasierijke films met een donker randje gewend. Denk maar aan ‘The Nightmare Before Christmas’ of aan een van zijn vele samenwerkingen met Johnny Depp zoals bijvoorbeeld ‘Sleepy Hollow’ of ‘Edward Scissorhands’. Daarnaast richt Burton zich meer op de vraag hoe de mens zal reageren op een vliegende olifant. Zo wil de eigenaar (Michael Keaton) van het themapark genaamd Dreamland Dumbo maar al te graag hebben! Ik weet zeker dat je bij een tekenfilm versie dollartekens in zijn ogen had gezien! Daarnaast zien we Danny DeVito (o.a. bekend van Matilda) een overtuigende rol neerzetten als circusbaas. Overigens is een film van Tim Burton met de acteurs Michael Keaton & Danny DeVito niets nieuws. In Burton‘s film ‘Batman Returns’ speelde het duo namelijk Batman & the Penguin. Die laatste had misschien nog wel gepast in Nightmare Island, dat in de film een attractie van Dreamland is.

Misschien is 2019 wel het jaar van Disney te noemen. Nog voor het einde van de zomer kunnen we ook nog twee andere Live Action films van Disney gaan bezoeken. We zagen voorafgaande van de film Dumbo de trailer van Aladdin, die in mei zal verschijnen. En hoewel ik Aladdin nooit heb gerangschikt onder mijn favoriete Disney films, vond ik de trailer er stiekem toch wel veelbelovend uitzien. Dan krijgen we er in juli een waar ik en met mij vast velen heel erg naar uit kijken: The Lion King, waarvan ik verwacht dat Disney binnenkort nog een nieuwe trailer van lanceert (waarin we hopelijk ook alvast een voorproefje mogen zien van de personages Scar, de hyena‘s en o.a. Timon en Pumbaa).

Dumbo heeft wat mij betreft, zelfs wanneer hij geschminkt is als zielige clown, zijn charme niet verloren. Menig mens zal meeleven met het baby olifantje dat eerst uitgelachen wordt vanwege zijn grote oren maar met zijn vliegtalent daarna iedereen verbaasd, terwijl hij zelf het liefste naar mama wil. Met zijn schattige, onschuldige look zal Dumbo vele harten doen smelten! En in het geval van de 3D versie, kijk wel uit dat Dumbo de bioscoop niet uitvliegt ;).

Nicole Maessen, april 2019