juli '19 Recensie Lion King

Zomer 2019: Waar gaan we heen? Naar de savanne van Afrika, op safari tussen de giraffes, zebra’s en niet te vergeten: leeuwen! Maar daar hoef je deze zomer eigenlijk helemaal niet zo ver voor te gaan. Met een bioscoop bezoekje ben er je! Je hebt me vast al door, ik heb het over The Lion King! Deze zomer kun je de Disney leeuwen Simba, Nala, Scar en Mufasa levensecht in 3D gaan zien! Uiteraard ontkomen zij niet aan de rare vogel Zazu, de giechelende hyena‘s en is het komische duo Timon & Pumbaa ook weer van de partij!

De originele Lion King uit 1994 was destijds een grote kaskraker en ik denk dat dat nu niet anders zal zijn. The Lion King is ook al jaren een van de meest succesvolle Disney franchises. Ook de musical, die deze zomer in Nederland stopt maar in Londen (West End) en in New York (Broadway) al jaren non-stop speelt, blijft een groot succes.

Nu is het bij de Disney Remake Live Action films altijd maar de vraag of het ook echt zo overkomt als het in het origineel deed. Aan het verhaal van The Lion King moet je niet teveel gaan sleutelen, dat heeft Disney, op wat uitbreidingen en wat kleine dingetjes na, ook niet gedaan. Daarom is het ook meer een Remake te noemen. Waar deze versie van regisseur Jon Favreau heel sterk in is heeft alles te maken met de adembenemende zeer echt-lijkende beelden. De Afrikaanse landschappen zijn prachtig om te zien en ik was vooral onder de indruk van de scènes die de sterrenhemel lieten zien. Let tijdens de natuur scènes ook vooral op de details. Wat wel een beetje een vreemd gezicht is zijn de pratende en zingende dieren, maar goed een Lion King film zonder de welbekende liedjes kan natuurlijk niet! Het intro is wederom zeer verbazingwekkend. Tijdens het eerste deel van de film stelen de schattige welpjes de show. De eerste kennismaking met welpje Simba was zonder twijfel echt een ‘aww moment’. The Lion King uit 1994 is een echte tranentrekker. De verwachting is dan ook dat niet iedereen het droog zal houden tijdens het zien van enkele scènes in het levensecht. De interactie tussen de dieren (voornamelijk tijdens scenes met wat meer actie!) zag er episch uit. Het thuisfront van Timon & Pumbaa was wat meer gedetailleerd en heeft meer inwoners gekregen wat ook weer zorgde voor leuke effecten.

Engelse versie
Disney koos ervoor om James Earl Jones (Mufasa) als enige van de originele stemmencast terug te laten keren. Volop vragen mensen zich nu af: Waarom alleen hij? Grote gemiste zijn Rowan Atkinson (Zazu) & uiteraard Jeremy Irons, die met zijn Engelse accent, Scar echt tot leven bracht. Hij blijkt nog wel interesse te hebben getoond in deze remake maar uiteindelijk kroop acteur Chiwetel Ejiofor in het magere vel van deze leeuw. Hij deed het niet slecht en ‘Be Prepared’ klonk erg vermakelijk, maar het kan echt niet tippen aan de prestatie van Jeremy Irons! Ja, en wat betreft Beyonce (Nala) zijn de meningen nogal verschillend. Het nieuwe nummer ‘Spirit’ door Beyonce gezongen, klinkt niet verkeerd maar zal het kippenvel gehalte van ‘Circle of Life’ & ‘He Lives In You’ niet halen, hoewel daar dan ook weer een stukje nostalgie aan vast zit. Het nummer dat je tijdens de credits hoort is trouwens van Elton John en heet ‘Never Too Late’. Timon (Billy Eichner) & Pumbaa (Seth Rogen) zorgen voor de nodige humor. Dit pakt erg goed uit en Seth Rogen zet Pumbaa neer als een knaller! Lachmomentjes gegarandeerd!

Nederlandse versie
De originele Nederlandse Lion King is voor mij echt jeugdsentiment. Ik vond het daarom ook wel leuk om deze Nederlandse versie ook te gaan bekijken. Hoewel het wederom niet te vergelijken is met versie uit 1994, weet ik zeker dat kinderen onder de indruk zullen zijn. Persoonlijk moest ik even wennen aan de stemmen maar in de liedjes blinkt deze versie zeker wel uit. Petje af voor de jonge talenten die de stemmen van de welpjes Simba & Nala verzorgden. Zij doen het liedje ‘Wacht maar af tot dat ik koning ben!’ een eer aan. Deze was af en toe niet te onderscheiden van het origineel. Ook acteur Jurgen Theuns komt in dit nummer sterk uit de verf als de onnozele vogel Zazu. Scar is voor deze versie ingesproken door Marc Jonkers. Ook in de Nederlandse versie van 1994 gaf de stem van Scar (Arnold Gelderman) je de stuipen op ’t lijf, dus ligt de lat wat betreft de stem van deze kwaadaardige leeuw hier ook nogal hoog! Het ene moment liet Jonkers Scar klinken als een iets wat oude leeuw, maar wanneer er spannende muziek op de achtergrond te horen is springt het ineens over en klinkt hij toch vrij angstaanjagend. Scar’s eigen song is ook erg goed ingezongen. Daarin tegen ben ik minder enthousiast over Mufasa (hoe kan het ook met James Earl Jones in de OV versie!), de hyena’s en Rafiki. Timon & Pumbaa zijn wederom in het Vlaams ingesproken, wat het feit dat zij van een ander stuk land afkomstig zijn ook weer goed laat zien.

Naast de enkele aanpassingen in het verhaal heeft Disney de dieren een meer realistische look gegeven om de film natuurlijker over te laten komen. Degene die er in de tekenfilm het meest onrealistisch uitzag was toch wel Scar met zijn zwarte manen en oranje ogende vacht. Dat Disney er voor koos om daar niet meer helemaal aan vast te houden lijkt eigenlijk vrij logisch. Je kunt hem echter nog vrij goed onderscheiden van Mufasa & Simba en uiteraard kan het litteken, waar hij zijn naam aan dankt, niet ontbreken! Wist je trouwens dat er ooit een boek is uitgekomen dat een deel van het verleden van de 2 broers verteld? Dit boek heet A Tale of Two Brothers. Mocht Disney ooit nog een Lion King film willen maken dan hoop ik dat ze deze prequel (het liefst in tekenfilm vorm!) verkiezen boven het re-maken van Simba’s Pride!

The Lion King zal ongetwijfeld de bioscoop hit van de zomer gaan worden! De temperaturen van Afrika hebben ons al bereikt en het is best ironisch om te zeggen dat je met bioscoop bezoekje naar een film dat zich afspeelt in deze hete landschappen, de verkoeling op kunt zoeken. The Lion King is voor velen van ons jeugdsentiment en zal bij menig bezoeker veel loslaten. Schroom dus niet om mee te zingen met de nostalgische liedjes zoals ‘Can’t Wait To Be King’. Ga erheen met je vriendengroep en uit ervaring zeg ik dat het misschien wel leidt ‘t tot onderlinge ‘mini Lion King dialogen’ gesprekken. Misschien bezocht je de originele film met je ouders en vind je het een leuk idee om de traditie met deze versie nu voort te zetten? The Lion King is geschikt voor kinderen van 9 jaar en ouder. Simba lacht je tegemoet!

Nicole Maessen, juli 2019